شیر پنوماتیک چیست؟

شیر پنوماتیک چیست؟

شیر پنوماتیک وسیله ای است که وظیفه کنترل فشار، سرعت و میزان هوا را در طی یک سیستم پنوماتیک بر عهده دارد. سیستم های پنوماتیک، که به نیروی هوای فشرده شده برای انتقال نیرو بستگی دارند، می توانند در کاربردهای صنعتی بی شماری از ابزارهای فشار پنوماتیک تا موتورهای دیزلی یافت شوند. بر اساس سایر مؤلفه های موجود در یک برنامه کاربردی و نوع سیستم پنوماتیک مورد استفاده، ممکن است یکی از چندین نوع شیر پنوماتیک در قلب دستگاه پیدا شود.

نمونه هایی از انواع شیر پنوماتیک

انواع شیر پنوماتیک

بسیاری از انواع  شیر پنوماتیک کنترل جهت را بر اساس تعداد درگاههای ورودی و خروجی که در اختیار دارند، تعداد مسیرهای جریان ایجاد شده و مکانیزمی که توسط آن درگاه های شیر باز و بسته می شوند، طبقه بندی می نمایند.

ما در زیر انواع مختلف شیرهای پنوماتیک را ذکر می کنیم:

 شیر دو جهته

یک شیر پنوماتیک جهت دار دو طرفه  از طریق دو پورت که می تواند باز یا بسته باشد، هوا را از دو جهت عبور می دهد. در صورت بسته بودن درگاه ها، هوا نمی تواند از طریق شیر جریان یابد. اگر درگاه ها باز باشند، ممکن است هوا از طریق درگاه اول شیر و از طریق پورت دوم یا در جهت مخالف حرکت کند.

 شیر سه جهته

یک شیر پنوماتیک جهت دار سه طرفه دارای سه درگاه است که هر یک از آنها برای هدف متفاوت تعبیه شده اند. درگاه اول برای اتصال شیر به یک محرک یا وسیله دیگر استفاده می شود. پورت دوم به یک جریان هوا وصل می شود. درگاه سوم به عنوان خروجی اگزوز استفاده می شود.

هنگامی که پورت های اول و دوم باز هستند و سوم بسته است، هوا از طریق دریچه به دستگاه منتقل می شود. هنگامی که پورت اول و سوم باز و پورت دوم بسته است، محرک می تواند اگزوز را تخلیه کند.

شیر پنوماتیک سه طرفه غالباً به سیلندرها متصل می شوند یا به صورت جفت مورد استفاده قرار می گیرند و به سیلندرهای دو حالته متصل می شوند.

شیر چهار جهته

یک شیر جهت دار چهار طرفه دارای چهار درگاه مجزا است که دو تای آنها به محرک ها متصل میشوند، یکی که به یک جریان هوا تحت فشار وصل می شود و دیگری که به عنوان یک مسیر اگزوز فعالیت می کند.

آنها از جمله رایج ترین انواع دریچه های موجود در شیر پنوماتیک هستند، زیرا چهار مسیر مجزا به این دریچه اجازه می دهد تا به طور موثری حرکت یک موتور یا سیلندر را معکوس کنند. یک درگاه اضافی گاهی اوقات به یک شیر چهار طرفه اضافه می شود و آن را به یک شیر پنوماتیک پنج طرفه تبدیل می کند. سوپاپ چهار طرفه با درگاه اضافی اغلب برای تامین فشار دوگانه استفاده می شود، به این معنی که شیر می تواند بسته به نیاز برنامه، یکی از دو نوع فشار را اعمال کند و بین آن دو متناوب باشد. از طرف دیگر، شیر پنوماتیک می تواند از درگاه دیگر به عنوان درگاه اگزوز ثانویه استفاده کند.