اهمیت روغن کاری و کاربرد سیستم های روغن کاری دستی

اهمیت روغن کاری و کاربرد سیستم های روغن کاری دستی

روغن کاری ماشین آلات و تجهیزات به دو روش روغن کاری دستی و روغن کاری اتوماتیک قابل انجام است. اما به طور کلی روغن کاری بخش اساسی تعمیر و نگهداری ماشین آلات برای هر واحد تولیدی است. به طور متوسط، خرید روغن های مخصوص روغن کاری ماشین آلات فقط ۳ درصد بودجه نگهداری آنها را شامل می شود. اما فعالیت مربوط به روغن کاری چه روغن کاری دستی و چه از نوع اتوماتیک می تواند ۴۰ درصد از کل هزینه های تعمیر و نگهداری را تحت تاثیر قرار دهد که بسیار مقرون به صرفه و اقتصادیست. برای دستیابی به قابلیت اطمینان مطلوب و حداکثر مزایای روغن کاری، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود. پنج فاکتور مهم که در این زمینه باید در نظر بگیرید:

  •  روان کننده مناسب
  •  به مقدار مناسب
  •  در زمان مناسب 
  • در نقطه و محل درست
  • با روش مناسب

نکاتی در رابطه با روغن کاری دستی 

توسط روغن کاری دستی با همان دقت مورد انتظار میتوان عملیات روغن کاری را انجام داد. این پمپ ها برای بسیاری از ماشین های کوچک و به طور کلی برای روغن کاری یک نقطه مناسب هستند. بسته به مدل آنها در سیستم های Single و Dual Line برای روغن کاری و گریس کاری نیز کاربرد دارند.

دستگاه روغن کاری دستی میتواند دارای مخازن پلاستیکی یا فلزی شفاف باشد که در حجم های تقریبا از ۰/۵ تا ۱۲ لیتر مورد استفاده قرار میگیرند .سیستم های روغن کاری دستی به دلیل سفت و محکم و جمع و جور بودنشان بسیار شناخته شده اند. همچنین شامل تعداد کمی قطعات متحرک هستند که همین موضوع آن ها را بسیار کاربر پسند می کند. قطعات جمع و جور، سیستم های روغن کاری دستی را به صورت کامل  به یک سیستم بدون دردسر تبدیل میکند که برای بهره برداری مناسب هستند.


روغن کاری دستی

مشکل روغن کاری دستی

 مشکل اصلی که شاید مورد توجه روغن کاری دستی باشد، اطمینان از دقت و تمیز بودن بالاست. به همین دلیل از آن برای دستگاه های بزرگ که نیاز به دقت بسیار بالا دارند استفاده نمی کنند. دستگاه هایی که میتوان توسط سیستم های دستی روغن کاری شوند، باید سبک بوده و دارای قطعات قابل روغن کاری شدن بین ۱ تا ۲۰ عدد باشند.