درباره لوله خرطومی بدانید

درباره لوله خرطومی بدانید

شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که، منشا لوله خرطومی به اواخر سال ۱۹۷۰ میلادی برمی گردد! یعنی حدود نیم قرن پیش!

چنین استفاده ی گسترده ای از لوله خرطومی، به خاطر ساختار لایه ای آن است. که از لایه هایی از مواد مختلف تشکیل شده است. همین ویژگی باعث می شود تا این لوله، بدون اینکه تاثیر نامطلوبی بر روی خود داشته باشد، به طور گسترده و چشمگیری تغییر شکل داده و خم و راست شود. لوله خرطومی به لوله فلکسیبل (flexible pipe) نیز معروف است.

مزایای استفاده از لوله خرطومی

  • همانطور که گفتیم، لوله خرطومی ساختاری لایه ای دارد که باعث انعطاف آن می شود. شما می توانید بدون اینکه نگران آسیب دیدن لوله باشید، آن را خم کرده و پیچ دهید و بسته به نیاز خود استفاده کنید.
  • این لوله از جنس آهن نیست که بخواهد زنگ بزند. پس مراقبت و چک کردن کمتری هم نیاز دارد.
  • لوله خرطومی بسیار در مقابل فشار مقاوم است.
  • این لوله بسیار سبک است و در نتیجه بار اضافی ای بر سیستم شما وارد نمی کند.
  • این لوله از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • لوله خرطومی از نوع نسوز، مقاومت بسیار بالایی در مقابل گرما و حرارت دارد. این نوع از لوله خرطومی امنیت بالایی را برای عبور سیم های برق از داخل خود، به وجود می آورد.

دستورالعمل های لازم برای استفاده از لوله خرطومی

در نظر داشته باشید که، لوله خرطومی باید طبق دستورالعمل های زیر به کار برده شود:

  1. به هیچ وجه این لوله را در جاهایی که فشار ثابتی بدون امکان جریان یافتن و منتقل شدن وجود دارد، استفاده نکنید. برای مثال وقتی پمپی در حال کار است ولی مکانی برای خارج شدن و جریان یافتن آب وجود ندارد. این فشار ثابت، می تواند باعث باد شدن لوله خرطومی و از بین رفتن نقطه ی اتصال شود.
  2. از لوله خرطومی برای لوله کشی های مربوط به آب آشامیدنی استفاده نکنید. این لوله آب را سمی نمی کند اما اگر آب برای چندین ساعت در آن بماند، مزه ی پلاستیک به خود می گیرد. اما برای آب مورد نیاز حیوانات می تواند استفاده شود.
  3. اگر لوله خرطومی را در زمینی که سنگ ها و صخره های بزرگ و نوک تیز دارد، دفن کرده اید، مواظب باشید. چرا که چنین سنگ هایی می توانند در لوله سوراخ ایجاد کنند. بهتر است هنگام دفن کردن لوله، اطراف آن را با شن و ماسه بپوشانید و یا اینکه سنگ های نوک تیز را از اطراف آن بردارید.
  4. لوله خرطومی در مقابل حشرات مقاوم نیست. به ویژه موریانه ها که می توانند آن را بخورند. البته تحقیقات ثابت کرده است که مواد این لوله، موریانه ها را به خود جذب نمی کند. اما اگر لوله بین موریانه و منبع غذایی آن باشد، توسط موریانه خورده می شود. میتوانید با استفاده از اسید بوریک، خورده شدن لوله توسط موریانه را کاهش دهید. اما این راه حل دائمی نیست. اگر در محلی که موریانه ی زیادی دارد از لوله خرطومی استفاده می کنید، باید هر چند سال یکبار آن ها را چک کنید.
  5. بهتر است از لوله خرطومی های معمولی به عنوان دودکش بخاری ها یا سایر وسایل گرمایشی استفاده نکنید. چرا که گرمای شدید باعث می شود تا لوله رفته رفته نرم تر شده و به خودی خود بیوفتد. همچنین گرمای شدید می تواند باعث پیچ خوردگی لوله و انسداد راه هوایی آن شود که بسیار خطرناک است.
  6. اگر از لوله خرطومی برای انتقال ماده ای غیر از آب استفاده می کنید، بهتر است حتما نمودار درجه بندی شیمیایی آن را مطالعه کنید. این نمودار به شما خواهد گفت که استفاده از این لوله برای انتقال چه نوع ماده ای کاملا بلامانع است. یا اینکه چه موادی در طول زمان، لوله را تحت تاثیر قرار می دهند. و یا از این لوله برای انتقال کدام مواد، نباید استفاده کنید.